Om första jobbveckan...

Första jobbveckan är nu avklarad! Resan mot att bli världens (trollhättans?) grymmaste barista har börjat och snart är jag en fullfjädrad starbucksare som kan göra skinny hazelnut doppio cappuccino, extra varma och med inget skum, med bakbundna händer och ögonbindel! Under de 3 första dagarna fick jag lära mig baristadelen, en massa spännande saker om företaget och Howard Schultz (för er som missade lektionen om Starbuckshistoria i skolan, tryck här) och skriva på ungefär 10382813243 papper om att inte skvallra om Starbucks för utomstående och hur man värmde mackor i en ugn. Men idag däremot, fick jag lära mig kassan! (Så nu kan jag äntligen skriva kassaerfenhet på cvt, jippie!) Själva grundidén med Starbucks kassa är smart och enkel, men när det står 7 stressade kontorsnissar i kö och alla beställer speciallattar/americanos/cappucinos/macchiatos/mochas med olika siraper, lite skum, mycket skum, extravarma, olika stora, extra espressoshottar, med vispgrädde, utan vispgrädde, sojamjölk, laktosfri mjölk, fettfri mjölk, "wholemilk", decaf, half-decaf eller bara med en jäkla massa caramel-sås på toppen blir man lite lätt virrig efter ett tag! Dessutom var det meningen att jag skulle erbjuda gratis småkakor som tydligen är nya, och då var jag tvungen att fråga vilken de ville ha och fixa och trixa med det en bra stund (för självklart hade jag ingen aning om vad de olika kakorna hette, vilket krånglade till saken ytterligare..) Men i vilket fall som helst, nu är första veckan gjord, jag gillar jobbet, lär mig fort och har klarat mig jättenbra! 

Nu är Frans och spelar trummor uppe vid Dufferin någonstans, och jag sitter hemma och njuter av att få ha datorn i fred. Jag insåg precis att detta är första gången sen mitten på januari lördag och söndag faktiskt är lediga och inte vilken vardag som helst, om ni förstår vad jag menar. När man inte har något jobb och bara lever för dagen spelar det ju ingen roll om det är måndag, lördag, torsdag eller söndag, men nu är det första gången på ett tag jag har jobb och har "helg". Lite intressant... 

Och pappa, tro inte att jag har glömt din födelsedag på måndag bara för att du inte får något kort från mig i brevlådan på morgonen. Din dotter är bara lite seg och har glömt att köpa frimärke (resten är klart!), men det ska jag ska försöka fixa imorgon så du får det så snart som möjligt ändå. 

/Julia

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att det går bra! Kan du göra en slät kopp med lite mjölk?



Kontorsnissar kan vara såååå stressiga, jag vet! Och värst är det innan koffeinbehovet är stillat.



"...jättenbra!", menar du att det går precis lika bra som på Jätten? ;-)



Kram från Kineserna!

2011-03-12 @ 14:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0