Första dagen på Starbucks

Så idag var min första dag på Starbucks, så strax efter 11 masade jag mig iväg för att hinna dit i tid. Det första jag fick göra där var att fylla i en himla massa papper om att jag inte ska skvallra om hur det går för företaget i aktier (som om jag skulle ens veta, eller bry mig!), inte avslöja alla "hemliga" recept (som hur man gör en espresso! För sånt är svårt att lista ut...), inte mobba någon eller allmänt skvallra för någon utomstående om hur det går för Starbucks. Efter det fick jag provsmaka på en latinamerikansk kaffesort som tydligen skulle ha en smak om citrus, och om en månad ska jag ha provsmakat alla kaffesorter så att jag vet vilka man ska rekommendera osv. Ytterligare lite pappersläsning senare fick jag äntligen lära mig, och göra lite kaffesorter! Min "lärare" Maryrose är jätteschysst och jag lärde mig faktiskt en hel del. Dessutom fick jag världens koffein/sockerchock av alla smakade kaffedrinkar, så när jag slutade var jag alldeles darrig i benen. Men alla där var supertrevliga och Maryrose påstod att hon ville att jag skulle jobba med dom första gången hon såg mig på min första intervju. Jag tolkar det som att jag har världens utstrålning och ser supertrevlig ut, och det är ju alltid bra! :)

Men i varje fall, dagen gick jättebra och fem timmar susade förbi! Nu gäller det bara att lära sig alla recept, vad alla där heter, vad alla förkortningar står för, hur man slår på kassamaskinen och alla rutiner. Piece of cake liksom! Som tur var har jag lite tid på mig, och Tom (chefen) påstod i alla fall att de inte skulle slå mig om jag gjorde fel. 

Nu ska jag ta det lugnt och försöka lugna ner mig lite. Är helt darrig!

/Julia

Kommentarer
Postat av: Amanda Knäppo Widing

Tänk om jag hade jobbat på starbucks.. Och fått prova alla kaffesorter. Jag har slutat dricka kaffe efter Vietnam eftersom att jag blir helt knäpp av det. Det är nästan som att jag är allergisk mot kaffe..



Skitsam, hoppas ni har det jättebra! Jag skickar iväg ett mail till dig julio i veckan. Förresten, om mindre än en månad är jag och hannes hemma.. Och då är inte ni där :(

2011-03-08 @ 04:11:29
URL: http://bangkoktobeijing.blogg.se/
Postat av: Amanda Knäppo Widing

Förresten tror jag att du blir en alldeles superbra barista! Till och med världens bästa!

2011-03-08 @ 04:17:07
URL: http://bangkoktobeijing.blogg.se/
Postat av: kerstin jansson

Klart att du ska jobba med kaffe! Med tanke på alla kaffekoppar med slattar som landar överallt. Fast.. du har ju haft en god läromästare förstås! Lycka till, har en stark känsla av att det här blir riktigt bra!

2011-03-08 @ 09:48:45
Postat av: Smuflan

wiiii då kan du lära mig alla hemliga recept när du kommer hem!!! JAAAAAAAAAAAA!

2011-03-08 @ 11:55:38
Postat av: Ia

Gör inte som Pöti och Bonus bara... De skulle testa fram den bästa creman med vår espressomaskin... 5 koppar (var) senare kunde de inte somna :-)

Och med espresso räcker det att du kan Arabica och Robusta ;-)

2011-03-08 @ 13:58:16
URL: http://www.bendzarna.com
Postat av: mormor och morfar

Det var trevligt att DU FICK JOBB jULIJA!

Morfar.

2011-03-10 @ 21:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0